کد مطلب:233 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:377

غسل های مستحب
(مسأله 563) غسلهای مستحب در شرع مقدس اسلام بسیار است كه برخی از آنان در ذیل و در مسأله آینده می آید:



الف ـ غسل جمعه; و وقت آن از اذان صبح تا ظهر روز جمعه است و بهتر است نزدیك ظهر بجا آورده شود. و اگر تا ظهر انجام ندهد، بهتر است كه بدون نیّت ادا و قضا تا عصر جمعه آن را بجا آورد. و اگر در روز جمعه غسل نكند، مستحب است از صبح شنبه تا غروب قضای آن را بجا آورد. و كسی كه می ترسد در روز جمعه آب پیدا نكند، می تواند روز پنجشنبه غسل را انجام دهد، بلكه اگر در شب جمعه غسل را به امید آن كه مطلوب خداوند متعال باشد بجا آورد، صحیح است. و مستحب است انسان در هنگام غسل جمعه بگوید: «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَریكَ لَهُ وَأَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَاجْعَلْنی مِنَ التَّوّابینَ وَاجْعَلْنی مِنَ المُتَطَهِّرینَ».



ب ـ غسل شب اوّل ماه رمضان و تمام شبهای «فرد» آن; مثل شب سوم، پنجم و هفتم ولی، از شب بیست و یكم مستحب است همه شب ها غسل كند، و برای غسل شب های اوّل، پانزدهم، هفدهم، نوزدهم، بیست و یكم، بیست و سوم، بیست و پنجم، بیست و هفتم و بیست و نهم، بیشتر سفارش شده است. و وقت غسل شب های ماه رمضان، تمام



[97]

شب است و بهتر است غسل مقارن غروب آفتاب بجا آورده شود، ولی از شب بیست و یكم تا آخر ماه بهتر است غسل را بین نماز مغرب و عشا بجا آورد. و نیز مستحب است در شب بیست و سوم غیر از غسل اوّل شب، یك غسل نیز در آخر شب انجام دهد.



ج ـ غسل روز عید فطر و عید قربان; و وقت آن از اذان صبح تا غروب است، و بهتر است آن را پیش از نماز عید بجا آورد و اگر از ظهر تا غروب بجا آورد، احتیاط آن است كه به قصد رجاء (یعنی به امید این كه مطلوب خداوند باشد) انجام دهد.



د ـ غسل شب عید فطر; و وقت آن از اوّل مغرب تا اذان صبح است و بهتر است در اوّل شب بجا آورده شود.



هـ ـ غسل روزهای هشتم و نهم ذی حَجّه; و در روز نهم، بهتر است آن را نزدیك ظهر بجا آورد.



و ـ غسل روز اوّل، پانزدهم، بیست و هفتم و آخر ماه رجب.



ز ـ غسل روز عید غدیر و بهتر است در وقت چاشت (اوائل روز) آن را انجام دهد.



ح ـ غسل روز بیست و چهارم ذی حَجّه.



ط ـ غسل روز عید نوروز، پانزدهم شعبان، نهم و هفدهم ربیع الاول و روز بیست و پنجم ذی قعده; ولی غسل روز پانزدهم شعبان و غسل های پس از آن را كه تا آخر مسأله ذكر شد، به قصد رجاء انجام دهد.



ی ـ غسل دادن نوزادی كه تازه به دنیا آمده.



ك ـ غسل زنی كه برای غیر شوهر خود بوی خوش استعمال كرده است.



ل ـ غسل كسی كه در حال مستی خوابیده.



م ـ غسل كسی كه جایی از بدن خود را به بدن میّتی كه غسل داده اند رسانده است.



ن ـ غسل كسی كه در هنگام گرفتن خورشید یا ماه نماز آیات را عمداً نخوانده، و در صورتی كه تمام ماه و خورشید گرفته باشد، این غسل احتیاطاً ترك نشود.



س ـ غسل كسی كه برای تماشای به دار آویخته رفته و آن را دیده باشد ولی، اگر اتفاقاً یا از روی ناچاری نگاهش به او بیفتد یا مثلاً برای ادای شهادت رفته باشد، غسل مستحب نیست.



ع ـ غسل احرام و آن غسلی است كه پیش از احرام در میقات انجام می دهند و این



[98]

غسل برای زن حائض و نفساء نیز مستحب است.



(مسأله 564) پیش از داخل شدن در حرم مكه، شهر مكه، مسجدالحرام، خانه كعبه، حرم مدینه، شهر مدینه و مسجد پیامبر(صلی الله علیه وآله)، مستحب است انسان غسل كند، و برای داخل شدن در حرم امامان(علیهم السلام) به قصد رجاء غسل كند و اگر در یك روز چند مرتبه مشرّف شود، یك غسل كافی است، و كسی كه می خواهد در یك روز داخل حرم مكه و مسجدالحرام و خانه كعبه شود، اگر به نیّت همه یك غسل كند كافی است و نیز اگر در یك روز بخواهد داخل حرم مدینه و شهر مدینه و مسجد پیامبر(صلی الله علیه وآله) شود، یك غسل برای همه كفایت می كند. و برای زیارت پیامبر(صلی الله علیه وآله) و امامان(علیهم السلام) از دور یا نزدیك، و برای حاجت خواستن از خداوند، و همچنین برای توبه، و برای نشاط به جهت عبادت، و برای به سفر رفتن، خصوصاً سفر زیارت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)، مستحب است انسان غسل كند. و اگر یكی از غسل هایی را كه در این مسأله گفته شد بجا آورد و بعد كاری كند كه وضو را باطل می كند ـ مثلاً بخوابد ـ غسل او باطل می شود و مستحب است دوباره غسل را بجا آورد.



(مسأله 565) به احتیاط واجب انسان نمی تواند با غسل مستحبّی عملی را كه مانند نماز احتیاج به وضو دارد انجام دهد و باید برای انجام آنها وضو بگیرد.



(مسأله 566) اگر انجام چند غسل بر كسی مستحب باشد و به نیّت همه یك غسل بجا آورد، كافی است. بلكه می توان یك غسل را به نیّت چند غسل واجب و مستحب بجا آورد.